onsdag 6. april 2011

Plukk opp att den der!

av KR

Kvar fjerde matvare eg kjøpar går rett i søpla, påstår VG Nett. No er det vel strengt teke berre VG eg let gå i søpla. Nuvel! Dei har no fått ånden over seg og vil bedrive folkeopplysing, og forklarar her skilnaden på datomerking:

"«SISTE FORBRUKSDAG»
(Kan være helsefarlig å gå over dato!)
«BEST FØR»:
(Kan spises etter datostempling!)
"

Datohysteriet har innteke redaksjonen, forstår me. Ikkje desto verre ser det ut når VG presterar å plassere eit "siste forbruksdag"-stempel på entrecôte med perfekt marmorering, og oppmodar lesarane om å kaste denne ved passert dato. Hårreisande! Best etter, plar eg seia om kjøtmerkinga (farse her unnateke). Ein veterinær på sørvestlandet plar seia at skrottar helst skal parterast med klype føre nasa. Me er samde, for ein har mykje å gå på i høve til "siste forbruksdag"!

Den same merkinga plasserar VG på frukt/grønt og mjølkeprodukt. Dette er då berre tull. Det er berre krigshissarane hjå Folkehelseinstituttet som vil påstå at det er helsefarleg å eta ei vassen plomme eller ein skilde yoghurt. Ja, og Mattilsynet som med sitt offisielle råd frårår konsumering av utgådde varer. Eit råd som openbart er gått ut på dato! I går fekk omsider Tristram Stuart norsk pressedekning for si mangeårige romstering i søppelbøtter i britiske bakgater. Konsumering av utgådde varer er solidarisk og miljøvennleg -- og følgeleg moderne!

Dessutan lønnar det seg. Gode kjøpmenn dumpar varer nær datoen til halv pris. Støtt opp om desse! Andre norske kjøpmenn derimot kastar til saman 50 000 tonn mat årleg "fordi den er i ferd med å gå ut på dato", skal me tru informasjonssjef Søyland hjå NorgesGruppen. Me snakkar her om fyrsteklasses mat, ofte godt modna, lagra eller mørna. I våre augo skulle dette medføre ei prisauke, ikkje raka vegen åt containaren. Desto meir fristande å romstera bak butikken nattestid?

Daglegvarebransjen bør snarast gjeninnføre halv- og heilutgådde varer til halv pris, og gjera ein slutt på dette globale og groteske matsløseriet. I mellomtida bevæpnar me oss med frysekapasitet. Sparebloggen oppmodar samtlege lesarar å ta opp dette emnet med sin lokale kjøpmann!

4 kommentarer:

  1. Tror nok de 'journalistene' ville ha fått sjokk om de så alt det som er i frysern min...
    Pølser uten datomerking(ompakka fra større poser til mer porsjonsvennlige), sommerkoteletter fra ifjor, en fiskepudding eller tre og mye rart anna.
    For kjøttvarer, pakk dem så tett som mulig og så lite luft eller fuktighet som mulig. Det er fuktighet som er skyld i frostskade på kjøtt. Og det fikser man lett med god marinade, og muligens en 2Kg hammer fra Biltema...
    Frukt og grønt vurderes etter tilstand, ikkje dato.
    Brød er spisandes inntil det får mugg.

    Regelen om at man ikkje skal fryse opptint kjøtt på nytt, er vel mest pga konsistensen.
    (Med unntak om det ble tint opp i et varmt rom, selvsagt. Men effektive sparere tiner frysevarer i kjøleskapet)

    De eldste syltetøyglassa mine er umerka, så de kan i teorien være fra 2007(eg tror eg har spist opp alle fra den årgangen) men er vel fra 2008.
    (Bær i naturen er gratis! Plukk nok til deg selv, og la resten stå for andre. Det du plukker og ikkje bruker tar bare opp plass... )

    En liten ide for de som bor i eldre villastrøk med mange eldre beboere som gjerne har hager; hvorfor ikkje tilby deg å plukke inn bær for eierne av hagen? Så kan dere dele, f.eks halvt om halvt? (Om du også renser bæra bør man kunne forlange halvparten.)
    Men isåfall kan det være en god ide å starte NÅ. Husk at litt gjødsel vil øke avlinga betraktelig, og man må ha over bærnett så ikkje fuglene stikker av med dine bær...
    Mange eldre, spesiellt de som ikkje har så mange slektninger på besøk vil nok takke ja til slik hjelp. (Eg plukker nok rips, solbær og stikkelsbær hos foreldra mine, så eg er forsynt.)
    Enda bedre, om man som eg komposterer matavfall på kjøkkenet ( www.ibokashi.no) får du fin kompost å spre rundt bærbusker.

    SvarSlett
  2. Butikken her har sånne "Varer 1/2 pris - OBS DATO!" Men de er ikke utgått på dato,- enten er det siste dagen, eller de er i ferd med å gå ut på dato. Har fått flott kjøtt der..3 dager igjen på datoen fordi det var noen helligdager som kom, og butikken kvittet seg med kjøttet på forhånd for at det ikke skulle gå over dato. Sånt liker jeg :-)

    SvarSlett
  3. av KR

    Definitivt.

    Reknar med butikkane ikkje har lov å selga utgådde varer, så nedprising nokre dagar før er langt meir å føretrekke enn at dei byrjar å plukke ut varene av hyllene og legg varene i søppeldunken. Vonar difor me får sjå meir nedprising i tida som kjem!

    SvarSlett
  4. Akkurat!
    Strengt forbudt å selge varer utgått på dato.

    Dette er eneste måten eg får tak i Fjorland laks, f.eks...
    Fortsatt dyrt selv til 50%, men noen ganger kan man jo unne seg noe ekstra godt...

    Så eg sjekker ALLTID halv pris varene på Bunnpris når eg er innom der.

    Rakk isbilen i dag, og spanderte på meg ei pakke med fylt Rødspette. (69Kr for 4 store biter)
    skal kose meg i kveld. Steker ett stykke, koker opp masse ris, plukker noen salatblader... Og tror du ikkje Mega hadde tilbud på dressing nylig?
    OK, ett måltid kommer opp imot 20Kr, men det er bare såååå godt. :-)

    Datokjøtt går enten rett i panna/gryta eller rett i frysern.

    Så sier Anthony_Lion.

    SvarSlett