onsdag 18. januar 2012

Framkalling av bilete

av SR

Viss du er som meg har du over mange år samla opp digitale bilete, men aldri fått dei framkalla på papir, trass ein sterk intensjon om å gjera det. Sist veke fekk eg ånden over meg, og slo til. Det vil seia, eg bestemte meg i sommar, men har venta fram til no pga. pris.

Standardprisen på på vanlege bilete er éi krone pr. bilete, men nokon opererar òg med 1,50 kr. Hjå fotoknusen er det denne månaden tilbod på bilete. Sjølv betalte eg 300 kr for å framkalla 600 bilete! I tillegg kom ei bestillingsavgift på 50 kr når eg henta dei hjå Fotoknudsen sjølv.

Ikkje nok med det, eg kjøpte fotoalbum hjå Clas Ohlson  med plass til 200 bilete til pene 39 kr.

Når det er sagt, er tilsvarande tilbod garantert å finna òg hjå andre leverandørar. Tipset er her å samla opp for å unngå "oppstartsgebyr" og få maks ut av kvantumsrabattar. Dei billegaste bileta får du får du i etterkant av feriar og høgtider.

Rett nok blir det ein sinnsjuk jobb med å setja alt inn i album, men sjå på det som ein hobby, eller finn ei scrapbookivrig dame og få ho til å gjera det.

6 kommentarer:

  1. av KR

    Men hugs gode spararar; det er framleis gratis å ha bileta liggande på dataen eller mobilen!

    Køyr debatt!

    SvarSlett
  2. Minnekort til fotoapparat er billig...
    Veldig billig, ihvertfall om man handler hos Clas Ohlson eller andre billigforretninger.
    (Ikkje kjøp på internett, og spesiellt ikkje fra hong Kong. Mye fake minne i handelen)

    finn en kompis som samler på mynter og rapp ett av de mindre albuma hans. Tror du ikkje de albuma har lommer som passer omtrent perfekt til SD-kort?

    Kjøp ett par brikker før ferien, ta bildene og bytt brikke hver dag(evt, kopier ut bilda til en portabel HDD med kortleser eller en PC hver kveld) og når du kommer hjem legger du en kopi av bilda på Harddisken på PCen hjemme, merker minnekorta med 'sommerferie 2012' eller lign. setter dem i albumet og oppbevarer det på en trygg plass.

    'Evig eies kun det tapte' sa en tulling...
    'Evig eies kun det teipte' sier vi som driver med backup...

    Anthony_Lion

    SvarSlett
  3. før jul fikk jeg 100 bilder fra fujidirekte, helt gratis! gratis frakt også, dessuten de kom i postkassen kun tre dager etterpå.. har sett de reklamerer med 100 gratis bilder(+frakt) nå, men var en stund de hadde gratis frakt også.. hold utkikk, kanskje tilbudet kommer igjen! (eller kanskje du allerede har fått det med deg, bare at jeg ikke har sett det via bloggen din..) :) veldig fornøyd jeg hvertfall:) har ikke album til de enda da, ligger fremdeles i konvolutten. får kanskje ta turen til clas ohlson jeg også;)

    SvarSlett
  4. Har alvorlige ryggproblemer og dagens pris på tiger balsam er så alt alt for dyr, hele 59, 99 kr for 500 ml!!
    Mitt spørsmål er altså har dere i sparebloggen noen tips til en billig vei til god rygg? eventuellt noen superbilliga produkter som kan friske opp ryggen min?

    SvarSlett
  5. av KR

    Pussig at du skulle nemne det, for eg har akkurat det tipset du treng.

    Ryggen må strekkast ut. Legg difor inn ei rutine i ditt liv. Ein gong i månaden legg du deg strak ut på golvet, det bør vera beint og hardt (har du ikkje kasta ut vegg-til-vegg-teppet, er dette ei fin anledning). Der vert du liggande, gjerne framføre peisen, i minst 10 minuttar. Sakte, men sikkert, sklir alt på plass att. Gjenta dette kvar månad.

    Og lat meg nemna det; eg har aldri hatt ryggproblem heller (med mindre ein tenkjer på det å "tømme ryggen" i ny og ne). Når det er sagt, så lyt eg likevel minne om det gamle ordet "correlation does not imply causation".

    SvarSlett
  6. 59,99 for en halv liter tiger balsam?
    Trodde det stoffet kom på små, sekskantede krukker?
    (All tigerbalsamen eg har gjør ihvertfall det. 30grams krukker kosta omtrent 70Bath i Thailand, dvs. ca 14Kr omregnet. )

    Bortsett fra gulvet(som er en god metode) så kan eg noen ganger anbefale en dørkarm. Bare klepp tak med hendene på lista øverst, og len deg fremover til du henger etter armene, eller lista løsner... (Ikkje anbefale ved alle typer ryggproblemer... )

    Det viktigste spørsmålet er vel 'kva har du gjort for å ødelegge ryggen?'
    Selv er eg alt for stillesittende(jobber med PC/servere/nettverk på kontor.) og har aldri klart å legge til meg vanen med å ta korte avbrekk/pauser hver time for å strekke ut.
    Om du bærer ryggsekk eller bæremeis med barn, pass på at hoftestroppa er stramma skikkelig til. Den gjør at vekta hviler på hofta, ikkje på rygg og skuldre.
    Sykling kan også føre til problemer, om man ikkje har rett lengde og høyde på ramma.
    (Les: BILTEMA sykler er gode for lommeboka, men ikkje alltid ryggen. Synd å nevne slikt her, men... )
    Kan det være at du har feil madrass?
    Veldig mange sover på 15cm skumgummi madrasser... Men når man kan kjenne sengebunnen... au...
    Eg merka stor forskjell da eg skifta ut skumgunnien med ei skikkelig fjærmadrass.
    (Prøv Jysk. Mye rimelig der. IKEA har også rimeligee varer, men de er i ustandard størelser så da må du evt. kjøpe sengeramma også der.)
    Bare ikkje kjøp ei om er for myk. Om den viser seg å være litt for hard kan man spandere på seg en 5cm tykk overmadrass av skumgummi.
    På bussen...
    (Billigere enn å kjøre bil)
    På bussen ser eg dagens skoleungdom legge setene s langt bakover som mulig når de setter seg. Skjønner egentlig ikkje helt hvorfor...

    På kontoret/jobben...
    Prat med bedriftshelsetjenesta om dere har dette, evt. med HMS(Helse Miljø Sikkerhet) ansvarlig. Kansje det er mulig å få en ergoterapeut til å se på arbeidsstillinga?
    (HMS tiltak er GRATIS for brukeren. Vi liker det ordet her på denne bloggen... )
    Hvor eg jobber har vi brukt alt fra ergonomiske mus og alternativer, spesialbestilte stoler, bord med elektrisk heving/senking, massasjestoler til ribbevegger for å strekke ut ryggen.
    Dyrt? ja...
    Men langtidsfraværet er nesten ikkje-eksisterende. Og DET sparer kontoret penger på.

    Anthony-Lion

    SvarSlett